Voor de professional
Klachten en stoornissen zijn in de beleving van velen òf lichamelijk òf psychisch. Iedere zorgprofessional weet dat dit onderscheid tekort doet aan de complexe bio-psycho-sociale werkelijkheid. Desondanks is het lastig om in de spreekkamer aan die werkelijkheid vorm te geven.
‘Klachten, symptomen en gedrag’ beschrijft de verwevenheid van lichamelijke, psychische en sociaal-culturele processen en onderbouwt dat met resultaten van recent wetenschappelijk onderzoek.
De auteurs bieden de zorgprofessional een benaderingswijze van hun patiënt die recht doet aan die complexiteit. Deze methode geeft antwoord op vragen als waarom leiden mensen met eenzelfde fractuur zo verschillend pijn, hebben mensen na een geslaagde operatie nog steeds klachten en hoe kunnen chronische SOLK klachten voorkomen worden. De benaderingswijze biedt handvatten om ook onbegrepen klachten voor de patiënt acceptabel te duiden. De methode is praktisch en direct toepasbaar. Toepassing kost niet meer tijd; in tegendeel het bespaart u steeds terugkerende patiënten die telkens onderzoek eisen waarbij weer niets gevonden wordt.
‘Klachten, symptomen en gedrag’ gaat in op de interacties van lichamelijke, psychische en sociaal-culturele processen. De kennis van deze interacties is de laatste jaren enorm gegroeid en uitermate boeiend voor iedereen met interesse in de mechanismen die leiden tot klachten, symptomen en ziekten.
De auteurs, een orthopedisch chirurg en een klinisch psycholoog, hebben deze benadering destijds ontwikkeld door de kennis van hun sterk verschillende disciplines te integreren in één zorgproces. Veel patiënten zijn daarvan aantoonbaar ’beter’ geworden.
uitgever www.mijnbestseller.nl
Papier ISBN 9 78 946 3182 034 Digitaal boek ISBN 9 78 946 3182 485