Zorg is traditioneel georganiseerd vanuit de discipline van de zorgprofessional en niet vanuit de patiënt met zijn probleem. Door de toenemende complexiteit van de zorg is dit historisch gegroeide model niet langer effectief. Klachten van patiënten, fouten en hoge werkdruk vragen om verandering.
‘Zo kan het en zo moet het’ beschrijft een organisatiemodel dat nieuw is voor de zorg. Een model dat zich heeft bewezen in de praktijk en door wetenschappelijk onderzoek wordt onderbouwd. Een model waarbij de patiënt met zijn klacht het uitgangspunt is voor de structuur van de organisatie.
Een organisatie waarin:
- de patiënt zich veilig voelt,
- de patiënt samen met de zorgprofessionals de regie voert,
- onnodige behandelingen worden voorkomen,
- de zorgprofessional beter tot zijn recht komt,
- de zorgprofessional in een platte structuur werkt en zijn eigen ‘winkeltje’ stuurt,
- alles zonder noemenswaardig papierwerk,
- efficiënter en met meer arbeidsvreugde.
Kortom, een zelfsturende teamstructuur zonder managers. Geen droom, maar werkelijkheid!
‘Zo kan het en zo moet het’ beschrijft de opzet in praktische stappen ook in een bestaande organisatie zoals een ziekenhuis. Het boek richt zich op bestuurders en zorgprofessionals die toe zijn aan verandering.
De auteur heeft met dit organisatiemodel langdurig en succesvol ervaring. Hij heeft daarbij steeds de patiënt voor ogen gehad. Die moet er immers ‘beter’ van worden.
Uitgever: www.mijnbestseller.nl
Papier ISBN 9 78 946 1933 430 Digitaal boek ISBN 9 78 946 1933 652